Karjēras izglītība klases stundās

Skolā cilvēki pavada vismaz deviņus savas dzīves gadus. Skolā apgūst pamatzināšanas dažādās zinātņu nozarēs, iemaņas un prasmes, attieksmi un vērtības, kas jāsaglabā visas dzīves gaitā. Vecāku loma bērna izglītības un karjeras virziena izvēlē ir ļoti nozīmīga, taču skola to papildina un palīdz skolēniem attīstīt savus dotumus, piepildīt personības izaugsmes un labklājības potenciālu. Skola sagatavo jauniešus dzīvei mūsdienu pasaulē un ievirza mūžizglītības ceļā.

Mācību trauksme skolā

Trešdienas rīts skolā iesākās ar ugunsdzēsības mācību trauksmi, kuras laikā skolēniem un skolotājiem vajadzēja izspēlēt savu rīcību iespējamās ugunsnelaimes gadījumā. Mācību trauksme tika organizēta, lai pilnveidotu zināšanas un praktiskās rīcības trauksmes gadījumā, kad nepieciešama skolēnu un personāla evakuācija no telpām. Tās laikā tika pārbaudīta prasme ātri un organizēti iziet pa plānoto evakuācijas ceļu. Skolēnu evakuācija notika pietiekami organizēti un ātri.

Pēc mācību evakuācijas skolēniem tika izskaidroti dažādi ugunsdrošības noteikumi, kā arī bija iespēja praktiski izmēģināt ugunsdzēšamo aparātu. Skolotāji un skolēni atzīst, ka tā ir laba pieredze, jo vairums nekad nav turējuši rokā ugunsdzēšamo aparātu, tikai iepazinušies ar tā izmantošanu teorētiski.

Atcerēsimies, ka viss, kas saistās ar bērnu drošību, ir nopietni!

Programmas “Latvijas skolas soma” 5.klašu ekskursijas uz Latvijas Etnogrāfiskā Brīvdabas muzeja interaktīvo programmu “Rudentiņ, bagāts vīrs!“

Šā gada 25. un 26.septembrī mūsu skolas 5.klašu skolēni bija pirmie, kuri uzsāka programmas “Latvijas skolas soma” īstenošanu, apmeklējot Latvijas Etnogrāfiskajā Brīvdabas muzejā interaktīvo programmu “Rudentiņ, bagāts vīrs!”. Skolēni guva priekšstatu par dzīvi Vidzemes zemnieka sētā pirms vairāk nekā 200 gadiem. Dalībnieki iepazinās ar ražas svētības nesēju Jumi, svinībām, kuras rīkoja pēc lielo rudens darbu pabeigšanas – Miķeļiem un Mārtiņiem jeb Apjumībām un Apkūlībām. Viņi izzināja darbu rijā un apskatīja kulšanas darbarīkus (spriguļi, dakšas, grābekļi u.c.), mācījās malt graudus ar rokas dzirnavām, uzzināja par bērnu vasaras darbiem – lopu ganīšanu, uzzināja par vidzemnieku ģimenes tradīcijām, izspēlēja seno laiku spēles un rotaļas.

“Man bija interesanti uzzināt kā dzīvoja Latvijas iedzīvotāji pirms 200 gadiem Vidzemē. Es biju pārsteigts, ka tad vēl nebija elektrības, un gaismu mājā deva tikai aizdedzināti skali vai sveces. Bet sveces bija ļoti dārgas,”  5.b klases skolēns Stepans Kravčenko.

Zēnus un meitenes ļoti pārsteidza tas, ka skolā bija jāmācās tikai 2 gadi, iemācoties tikai lasīt un skaitīt, bet, sākot no maija līdz septembrim, ļoti daudz jāstrādā un jāpalīdz saviem vecākiem saimniecībā.

5.klašu skolēniem ļoti patika pāros malt graudus ar rokas dzirnavām un spēlēt seno rotaļu “ Es lādēju kuģi ar …. “.

Paldies mūsu jaukajai gidei par izglītojošo ekskursiju!

 

Autore: Ingūna Villenova

MK 172 izmaiņas skolu ēdināšanā

Labdien, cienījamie vecāki, skolas vadība, skolotāji, skolas personāls un mūsu galvenie apmeklētāji – skolas audzēkņi!

2018. gada augustā ir veiktas izmaiņas MK noteikumos Nr. 172 “Noteikumi par uztura normām izglītības iestāžu izglītojamiem, sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un ārstniecības iestāžu pacientiem”. Izmaiņas ir veiktas vairākās normās, kā:

1. Palielinātas robežu svārstības kaloritātei un uzturvērtībai, kas atļauj veidot daudzveidīgāku ēdienkarti. Līdz šim bija noteiktas ļoti mazas svārstību iespējas, un tas ierobežoja iespējas kombinēt ēdienus loģiskā un bērniem patīkamā kārtībā, ierobežoja ēdienkartes daudzpusīgumu. Turklāt tam nebijaloģiska pamatojuma, jo bērni var apēst tikai daļu vai vairāk no porciju apjoma.

2. Ar jaunajiem noteikumiem vecuma grupas no divām ir sadalītas uz trijām. Iepriekš bija dalījums1.-4.klase, 5.-12.klase, kas nebija loģiski, jo fizioloģiski 5. klases skolēns nevar apēst to pašu daudzumu ēdiena, ko 12. klases skolēns, un daļai bērnu tika plānots pārāk liels uztura apjoms. Uz šo brīdi ir dalījums1.-4.; 5.-9.; 10.-12. klase, turklāt vecuma grupām no 5.-9. un 10.-12. klasei nav samazināts kaloritātes apjoms, bet konkretizēts katrai vecuma grupai savs. 1.-4. klases skolēniem ir noteikta zemākā kaloritātes robeža, bet augstākā robeža nosedz iepriekšējo robežu un samazināta tikai par 50 kcal. Ņemot vērā, ka līdz šim 1.-4. klases skolēni nebija spējīgi apēst pasniegto ēdiena apjomu, šīs izmaiņas samazinās izmestā ēdiena daudzumu.

3. Palielināts svaigu dārzeņu, ogu un augļu apjoms, lai palielinātu ēdienu uzturvērtību. Faktiskipalielinās vitamīnu, minerālvielu, šķiedrvielu un citu bioloģiski aktīvu vielu apjoms uzturā, kas labvēlīgi ietekmē cilvēku organismu.

4. Samazināts obligātais kartupeļu apjoms, kas dod iespēju ēdienkartē variēt ar salikto ogļhidrātu produktu plašāku sortimentu. Praktiski apjoms lielākā laika nogrieznī var arī būt kā līdz šim,bet nav noteikts iepriekšējais lielais apjoms vienas nedēļas ietvaros. Uz šo mirkli ir iespējams, ka kartupeļus ēdīsim tikpat daudz, bet būs iespēja nedēļas ietvaros vairāk variēt ar piedāvātajiem produktiem.

5. Biezpiens ir pievienots pie piena olbaltumvielu produktu groza un tā vietā pusdienās var piedāvāt arī citus piena produktus. Tradicionāli biezpiens tiek piedāvāts brokastīs vai citās ēdienreizēs,un mazāk pusdienās, bet iepriekš strikti noteiktais biezpiena apjoms nedēļas ietvaros ierobežoja tā loģisku izmantošanu. Šīs izmaiņas nekādi neiespaidos kopējo piena, skābpiena un piena izstrādājuma patēriņa apjomu. Bērniem kopumā tiks piedāvāts tikpat liels piena produktu apjoms un pat vairāk nekā noteiktā minimālā norma.

6. Dota iespēja pusdienās pasniegt zupu ar desertu, kas atļaus gatavot bagātīgas gaļas, zivju un pākšaugu zupas, kuras ir ļoti populāras bērnu vidū. Līdz šim bija jāpārtaisa tradicionālo, populāro zupu receptūras, samazinot gaļas, pākšaugu apjomu zupās, lai iekļautos stingri noteiktās kaloritātes normās. Rezultātā, ēdienkartē bija jāplāno vieglās zupas, ko bērni ēd nelabprāt. Bērni bieži vien maltīti uzsāka ar pamatēdienu, pat nepagaršojot zupu. Izmaiņas dos iespēju gatavot bērnu iecienītās, sātīgās,bagātīgās zupas, un atgriezt zupu ēšanas tradīcijas.

Mūsu uzņēmumam ir pienākums pielāgoties veiktajām izmaiņām un jau oktobrī tiks veiktas izmaiņas ēdienkartē, lai tā atbilstu jaunajiem noteikumiem. Tiek izstrādātas jaunas receptes ar bagātīgām zupām,jauniem, interesantiem desertiem, un veikti sagatavošanās darbi, lai uzsāktu veiksmīgu izmaiņu izpildi. Domājam, ka spēsim jums sniegt aizvien labāku pakalpojumu, un šīs izmaiņas kopā spēsim uztvert pozitīvi.

Skolās, kur ir kopgaldi un pašapkalpošanās bufetes, kā līdz šim, ikviens, kurš ir izsalcis, varēs saņemt papildu ēdienu.

Ar cieņu un pateicību par sadarbību, jūsu 

50. Eiropas Savienības Jauno zinātnieku konkurss

No 14.septembra līdz 19.septembrim Īrijā, Dublinā, norisinājās 50. Eiropas Savienības Jauno zinātnieku konkurss “EUCYS 2018”. Mūsu skolu konkursā pārstāvēja Latvijas 42. skolēnu zinātniskās konferences darbu laureāts informātikas sekcijā — Marats Samigullins.

Jaunais zinātnieks aizstāvēja skolas un Latvijas godu ar izstrādāto zinātniski pētniecisko darbu “Vieda autostāvvietu noteikšanas sistēma pilsētā ar tīmekļa saskarni, izmantojot distances noteikšanas sensorus”. Sīvā konkurencē starp 90 zinātniskajiem projektiem no 38 pasaules valstīm, kurus pārstāvēja 139 dalībnieki, mūsu audzēknis saņēma uzņēmuma MICROSOFT un ASV MIT uzaicinājumu uz praksi. Ar jauno zinātnieku panākumiem Maratu apsveica Latvijas Republikas vēstnieks Īrijā Jānis Sīlis.

Lai ieguldītais darbs kalpo par iedvesmu arī turpmākajiem zinātniskajiem sasniegumiem!

Latvijas skolas soma

No 2018./2019.mācību gada  līdz 2020./ 2021.mācību gadam mūsu skolas skolēni ir programmas “Latvijas skolas soma” dalībnieki. Latvijas valsts simtgades programmas iniciatīvas mērķis ir nodrošināt iespēju valsts noteiktā mācību satura ietvaros katram 1.–12. klašu skolēnam klātienē izzināt un pieredzēt Latvijas dabas un kultūras vērtības, kā arī iepazīt zinātnes sasniegumus un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.

6. septembrī Arēnā Rīga seši tūkstoši pamatskolas vecuma skolēnu, tai skaitā arī mūsu skolas 15 skolēni, piedalījāsdažādās izstādēs un interaktīvās darbnīcās varēja koncentrētā veidā izmēģināt iniciatīvu „Latvijas skolas soma” un atklāt Latvijas daudzveidību, sasniegumus, inovācijas, kultūru, vēsturi un tradīcijas.

”Animācijas Brigāde” leļļu un filmu darbnīcā varēja uzzināt vairāk par filmu tapšanas procesa aizkulisēm, mūzikas istabā – apgūt skrečošanas pamatprasmes un piedalīties radošā eksperimentā, skolēniem bija iespēja arī ielūkoties pasākumu sagatavošanas aizkulisēs, video studijā dalīties iespaidos, ko viņiem nozīmē Latvija un kādu viņi to redz nākamajos simt gados, kā arī piedalīties citās aktivitātēs un ieskandināt jauno mācību gadu koncertā “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs” kopā ar Latvijas māksliniekiem. “Latvijas skolas somas” atklāšanas pasākumā piedalījās skolēni un viņu pedagogi no visām Latvijas pašvaldībām (119 novadiem).

“Pirms koncerta man patika vērot kā viena sieviete mūzikas pavadījumā uz apgaismota stikla galdazīmēja ar smiltīm. Koncertā patika košās krāsas, gaismas, kā skanēja senās tautas dziesmas mūsdienīgos ritmos, kā puiši taisīja trikus ar bmx velosipēdiem un  ka tajā piedalījās Maestro Raimonds Pauls”,  9. a klases skolnieks Maksims Voroņko.

“Koncerts “100 Latvijas stāsti 100 minūtēs” bija ļoti muzikāls, krāšņs un mūsdienīgs. Man tas ļoti patika. Žēl, ka visi mani klasesbiedri to nevarēja apmeklēt, bet es dalīšos ar saviem iespaidiem”, 7.b kalses skolniece Elīna Marčenkova.

”Mans novēlējums ir šāds. Lai mums visiem izdodas izjustu piederības sajūtu savai valstij!” programmas koordinatore Ingūna Villenova.

Projekts “Mana kompozīcija Latvijai 100”

Šajā projektā piedalījās skolnieki no visas sākumskolas un no 5.c klases. Projekta galvenā doma bija, lai kompozīcijā tiktu izmantoti tikai Latvijas dabas materiāli. Skolēni no 4.b un 3.b klases ekskursijas laikā salasīja egļu čiekurus un zilo mālu Lielvārdē. Mūsu pirmklasnieki, bērni no otrajām klasēm kopā ar 4.c klasi skolas pagalmā savāca ozolzīles, kastaņus un vilkābeļu ogas. 3.c, 4.a un 5.c klase vāca materiālus Purvciemā, daži no tiem brauca pat uz vasarnīcu un mežu pēc sūnām un ziediem. Nedēļas laikā skolēni atnesa maisus ar salasītajiem materiāliem un pie skolas izveidoja kompozīciju. Rezultāts ir acīmredzams. Paskatieties paši! Malači!

Olimpiskā diena Kalngalē

Atzīmējot savu dzimšanas dienu, Starptautiskās Olimpiskās komitejas “Olimpiskās dienas 2018” pasākumi šogad notika siltajā 21.septembrī, popularizējot nezūdošās sporta vērtības – draudzību, cieņu un izcilību.

Pasākumu ietvaros arī notika 10.kl. adaptācijas diena ar vidusskolēnu izbraukumu uz Kalngali, kur jaunieši pavadīja dienu spēlējot gan spēles, kur bija nepieciešama fiziskā izturība, gan intuīcija un sadarbība, strādājot komandās. Adaptācijas dienas mērķis bija veicināt skolēnu un klašu audzinātāju savstarpējo iepazīšanos, veicot komandu saliedējošus uzdevumus, jo mūsdienās ļoti daudzi jaunieši pēc pamatskolas beigšanas maina savu skolu un turpina mācīties citā skolā, meklējot sev piemērotāku vidi. Skola ir tā vieta, kur skolēniem vajadzētu justies droši gan fiziski, gan emocionāli, toties straujo pārmaiņu dēļ, viņi nespēj bez palīdzības un atbalsta veiksmīgi integrēties skolas pedagoģiskajā un sociālajā vidē. Vieni jaunieši ļoti ātri iejūtas jaunajā vidē, skolā, bet citi, tā arī triju gadu laikā nevar īsti atrast kontaktu ar jaunajiem klasesbiedriem.

Socializācijas procesā, kas ietver sevī gan makro, gan mikro vidi, gan audzināšanu, pakāpeniski iesaistoties apkārtējā dzīvē, tiek apgūti sociālo normu pamati. Tieši sociālā vide nodrošina pašrealizācijas iespējas.

Foto autori:
Jurijs Kiseļovs
Vladislavs Nazarenko

Fotogralerija

Zinību diena skolā

Jau koku zaros lapas sāk zaudēt savu vasarīgo sulīgumu, zaļā krāsa lēnām pārtop dzeltenā vai sarkanīgā tonī, sveicinot mūs ar rudenīgu melodiju stāsta, ka septembris ir klāt. Kaut kur iztālēm vēsais rudens vējš traucas pāri koku galotnēm, paķerot sev paspārnē putnus. Klāt rudens, klāt jaunais mācību gads — jaunu iespēju, jaunu ideju un cerību laiks.

3.septembra svinīgā līnija pulcināja skolēnus, vecākus un skolotājus skolas aktu zālē. Skanot svētkiem atbilstošai mūzikai, tika sagaidīti 1.un 12.klašu skolēni — gan lielie, gan mazie audzēkņi, rudenīgās puķes rokās cieši turot, uzkāpa augšā Zinību kalnā (ceturtais stāvs). Kādam šis 3. septembris ir pirmo reizi, bet kādam — pēdējo, tas šo dienu padara vēl īpašāku un svinīgāku.

Klātesošos uzrunāja izglītības iestādes direktora vietnieces — Zinaida Kočergina un Irēna Petrova. Dzeja un dziesmiņa skanēja no sākumskolas, kur tika veiksmīgi izveidots bērnu un vecāku dialogs.

Pirmklasnieka rokās skanot zvaniņam, visi tika aicināti uz pirmo klases stundu šajā mācību gadā. Mazos pirmklasniekus pie rokas uz klasēs stundām aizveda jau rūdītie divpadsmitie. Caur dzeju un dziesmām tiek aizvadīti šie svētki. Ik reizi, uzsākot jauno mācību gadu, tiek uzsākts jauns dzīves etaps, kuru pavada jaunas apņemšanās un cerības.

Lai daudz izturības, mazliet veiksmes, pacietības, zināšanu, lai šis laiks ir piepildīts!

Fotogalerija